Бібліотека ДНЗ "Сумське міжрегіональне вище професійне училище" ВПУ16

Викладачам

    

     Особистісно зорієнтована технологія  навчання – шлях до формування творчої особистості.

       Сучасні технології навчання у професійно-технічному навчальному закладі зорієнтовані на створення умов для самовираження і саморозвитку учня. Однією з таких технологій є особистісно орієнтована технологія навчання, у центрі якої пе­ребуває особистість учня, його самобутність, самоцінність.

       Становлення особистісно орієнтованого навчання у ПТНЗ зумовлене соціально-економічними змінами в нашому суспільстві, розвитком ринкових відносин. Нині суб’єкти праці вільно розпоряджаються своїм основним ка­піталом – кваліфікацією, самостійно обирають для себе вид праці. Ринкові умови вимагають професійної мобільності, високої компетентності, низки особистісних якостей.

       З огляду на це особистісно орієнтоване навчання має на меті: розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожно­го учня, допомогти їм пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись, сформувати в них культуру життєдіяль­ності, яка дає змогу продуктивно будувати своє життя.

       Особистісно орієнтоване навчання  ґрун­тується на певних принципах:

  • пріоритет індивідуальності, самоцінності учня, який є суб’єктом навчального процесу;
  • співвіднесення освітніх технологій на всіх рівнях ос­віти із закономірностями професійного становлення осо­бистості;
  • визначення змісту освіти рівнем розвитку сучасних соціальних, інформаційних, виробничих технологій і май­бутньої професійної діяльності;
  • випереджувальний характер освіти, що забезпечує формування професійної компетентності майбутнього фа­хівця;
  • визначення дієвості освітнього закладу організаці­єю навчального середовища;
  • врахування індивідуального досвіду учня, його потреби в самореалізації, самовизначенні, саморозвитку.

       За таких умов відбувається гармонійне формування і всебічний розвиток особистості, повне розкриття її твор­чих сил, набуття неповторної індивідуальності. Тому ос­новними функціями стають виховна, розвивальна і само­вдосконалення, а не освіта, як у традиційній системі. У та­кому розумінні освіта справді гуманізується, бо всебічно сприяє збереженню та розвитку екології людини, її інте­лектуальному, духовному й фізичному зростанню, соціалі­зації в умовах навчально-пізнавальної діяльності.

       Особистісно орієнтоване навчання  по­требує корекції змісту освіти, форм і засобів її реалізації. Змістовий компонент навчального процесу має охоплювати все необхідне учню для формування і розвитку його особистості, для формування професіонала.

       У вітчизняній практиці оптимальною формою органі­зації навчального процесу вважають колективні та групо­ві заняття. Така практика суперечить одному з пунктів Болонської угоди, який передбачає домінанту індивіду­альних занять. Однак для виявлення позиції особистості потрібні аудиторія, слухачі, глядачі. До того ж така під­міна порушує традицію української «гуртової школи». Тому найкращим виходом із цієї ситуації є розумне поєд­нання масових, групових та індивідуальних форм на­вчання.

       Важлива роль в особистісно орієнтованому навчанні від­ведена діалоговим лекціям, дискусіям, спеціальним тренінгам, організаційно-діяльнісним, імітаційним іграм, семінарам-тренінгам, розв’язанню проблемних ситуацій та ін.

       Ефективність особистісно орієнтованої освіти значною мірою залежить від правильно вибудуваного її змісту, до якого ставлять такі вимоги:

  • навчальний матеріал повинен забезпечувати вияв­лення змісту суб’єктивного досвіду учня, в т. ч. досві­ду його попереднього навчання;
  • виклад знань викладачем (майстром) повинен бути спрямований не лише на розширення їх обсягу, структурування, інтегрування, узагальнення, а й на по­стійне перетворення набутого суб’єктивного досвіду кож­ного учня;
  • у процесі навчання необхідне постійне узгодження досвіду учнів з науковим змістом здобутих знань;
  • активне  стимулювання  учня  до  самоцінної діяльності, можливість самоосвіти, саморозвитку, самови­раження;
  • конструювання і організація навчального матеріалу у такий спосіб, щоб учень сам вибирав зміст, вид і форму при виконанні завдань, розв’язуванні задач тощо;
  • виявлення та оцінювання способів навчальної робо­ти, якими користується учень самостійно, постійно, про­дуктивно.

       До найпоширеніших засобів забезпечення особистісного підходу відносять: світоглядні парадок­си, проблемні ситуації, показ криз, що призводять до створення наднових теорій; фундаментальні експеримен­ти та їх обговорення; авторські пізнавальні задачі, впра­ви, дидактичні ігри; засоби автоматизованого контролю; парадоксальні досліди, висунення гіпотез; рефлексію ло­гіки викладу; спостереження та експерименти; ефективні технології навчання; різноманітність форм самостійної роботи; розповідь про історії наукових революцій; зміни парадигм та їх значення для розвитку науки та ін.

       У реалізації особистісно орієнтованого навчання особ­лива роль відведена педагогічному спілкуванню суб’єктів навчального процесу  (викладачів та учнів). Воно створює умови для розвитку навчально-профе­сійної мотивації, надає навчанню характеру співпраці, за­безпечує досягнення мети та завдань навчання, сприяє розвитку учнів та підвищенню професійно-педагогіч­ного потенціалу викладачів.